1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

WAJONG

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 10 Augustus 2010 18:30
Goedendag, ik vroeg me af of iemand mij wat tips kon geven wat betreft het aanvragen van de Wajong uitkering. Mijn dochter (PDD en AHDH) woont sinds vorig jaar in een beschermd wonen project, dit is een AWBZ gefinancierde instelling maar ik ben nog gewoon financieel verantwoordelijk voor haar levensonderhoud e.d.
Nu begrijp ik dat ze wel in aanmerking komt voor de Wajong maar het struikelblok zou kunnen zijn dat ze op 'normaal' onderwijs zit.
Ze volgt momenteel een middelbare opleiding (nivo 2), heeft echter ontzettend veel begeleiding en controle nodig. Dit jaar is ze wel over gegaan maar dat komt omdat ze eigenlijk niet kunnen blijven zitten. Over 2 weken moet ze bij het UWV komen voor een beoordeling.
Ik maak me best een beetje zorgen daar ze verbaal heel goed overkomt.
Zijn er trouwens ook mensen die ervaring hebben met bewindvoering, zijn n.l. net bezig dit de regelen.
Ilonka Geplaatst: dinsdag 10 Augustus 2010 21:51
Hallo, Ik heb zelf een tijd een wajong uitkering gehad vanwege ziekte. Hierdoor kon ik niet meer werken waardoor ik in aanmerking kwam voor deze uitkering.
Over het algemeen is het voor het UWV van belang dat je goed kunt aantonen waar de struikelblokken liggen, medische documenten maar ook papieren van school (uitgebreid verslag over de wijze van leren en ondersteuning van u dochter) zijn hierbij voor hun van doorslaggevende waarde.
Daarnaast is het voor u denk ik van belang om te vertellen waar voor u de (financiele) knelpunten liggen en dat u dit goed kunt beargumenteren.

Tegelijkertijd zou ik u willen wijzen op de stichting MEE, deze instelling is er voor mensen met een beperking. deze instelling kan u ook helpen met het aanvragen van de wajong, ik denk dat dit voor u erg handig kan zijn.

Groet, Ilonka
Geplaatst: donderdag 12 Augustus 2010 18:32
Geachte lezer,

Ik werk dagelijk met wajong kandidaten en heb zelf zoons met een PGB. De wajong aanvraag wordt beoordeeld op grond van het feit of iemand in staat is om tussen zijn of haar 17 en 18 levensjaar in staat was om zelfstandig een inkomen te verdienen minimaal gelijk aan het wettelijk minimunloon. De vraag is niet of dit werk leuk of voorhanden is maar of het kan. Ik heb kandidaten die een universitaire opleiding hebben en een wajong status hebben maar ook kanidaten die praktijkschool hebben en de uitkering niet hebben toegewezen gekregen. De procedure is dat in een eetste gesprek de arts vast steldt wat de beperking is en welke kenmerken hierbij horen. In het tweede gesprek bepaald de arbeidsdeskundige aan de hand van deze kenmerken of iemand in staat is om zelfstandig geld te verdienen. Sinds 1 jan is de wet veranderd en wordt er een voorlopige wajong status afgegeven. Na het 27 levensjaar wordt het definiteif vastgesteld. Belangrijk is om bij de arts goed duidelijk te maken wat de beperking is en waarin zich dit uit denk hierbij aan begrip, verstandelijke vermogens ect.

met vriendelijke groet
Ruud Appelmans

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.