1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Uit de mail: Viki's view

Auteur Bericht
Pim Geplaatst: woensdag 20 Oktober 2010 13:14
Onderstaande informatie kreeg ik recent door via de mail:

Geachte collega,

In februari van dit jaar hebben wij een training ontwikkeld gebaseerd voor mensen met psychiatrische klachten en ook voor mensen met autisme.
De methode heet viki's view omdat het ontstaan is vanuit het inzicht dat we hebben opgedaan bij de manier waarop kleine kinderen (peutertje viki) met informatie omgaan.

Viki's view is een training die de informatieverwerking in de hersenen dusdanig beinvloedt dat er grote veranderingen optreden. We zien in een beperkt aantal trainingen een sterke verbetering van het psychiatrisch beeld. Vanuit voortschrijdend inzicht hebben we ontdekt dat de integratiestoornis, die zo bepalend is voor de autisme spectrum stoornissen, behandelbaar blijkt te zijn.

Op dit moment wordt de methodiek beschreven. Het boek zal eind van dit jaar uit komen.
Daarnaast loopt er breed onderzoek met 6 groepen:
1. volwassenen met psychische problemen
2. volwassenen met autisme
3. kinderen met psychische problemen
4. kinderen met autisme
5. leerstoornissen dyslexie en dyscalculie
6. mensen met een verstandelijke beperking.

De eerste groep, volwassenen met psychische problemen, is aan het eind van dit jaar voldoende onderzocht. We gaan de training dan op de markt brengen.
Rond april zullen de eerste opleidingen gegeven gaan worden voor mensen met een psychosociale hulpverlenings achtergrond die op HBO-niveau functioneren. Kennis van psychiatrie is belangrijk maar daar zal tijdens de opleiding ook aandacht aan besteed gaan worden. Het is belangrijk dat mensen in staat zijn therapeutisch gezien goed af te stemmen.

Vanaf januari hebben wij daarnaast samenwerking nodig met mensen die begeleiding bieden aan clienten die bij ons uit behandeld zijn. Wij zoeken samenwerking met autismebegeleiders die er voor open staan dat hun clienten een groei kunnen laten zien die absoluut anders is dan zij tot op dit moment gewend zijn. Wij zien dat de autistische personen die leren integreren perspectief krijgen om verder door te groeien, nadat er eerst een korte periode is waarin zij sterk in beweging zijn en er sprake is van verwarring. Deze mensen krijgen vrij plotseling overzicht en inzicht in hun eigen functioneren. Zij worden leerbaar en gaan de dingen die zij in hun leven hebben meegemaakt verwerken. Zij worden geconfonteerd met dingen die zij door de eerdere informatieverwerkingsproblematiek niet hebben kunnen leren. Er is sprake van een achterstand op bepaalde ontwikkelingsgebieden die hen verdrietig kan maken. Zij hebben veel behoefte aan begeleiding op maat. Aan mensen die kunnen coachen, die oog hebben voor ontwikkelingskansen en perspectief kunnen bieden. We zien veel verdriet als de omgeving vast blijft houden aan de beperking die er was als clienten hun best doen om te laten zien wat zij nu wel zelf kunnen. We vragen mensen die mee kunnen bewegen, die begrip kunnen tonen.
Als u zo iemand bent, gaan we graag met u in gesprek.

Viki's view zorgt voor rust in het hoofd en het lijf.
Als er na jarenlange strijd zoveel verandert is ook het lichaam tijdelijk uit balans.
Vooral de groep mensen met psychiatrische problemen voelt pas hoe vermoeiend het was om aldoor onder druk te staan zodra die druk weg is. Er treedt lichamelijke vermoeidheid op omdat er vaak roofbouw gepleegd is op het lichaam.
Wij zoeken ook de samenwerking met hulpverleners die in staat zijn de ondersteuning te bieden die op fysiek vlak nodig is. Mensen die deze mensen kunnen leren goed voor zichzelf en hun lichaam te zorgen.
Als u zo iemand bent, gaan we ook graag met u in gesprek.

Namens het team van viki's view

Paula Bartholomeus
Anke Nicolasen
Perry de Wagt
Mark Versteeg

Contact kunt u leggen via onderstaande, welke u zal doorverwijzen naar de juiste personen. Zoek op bedrijfsnaam of neem contact op via deze website.

Op dinsdag 26 oktober vindt er van 13.30 uur tot 15.30 uur een informatiebijeenkomst plaats.
Lokatie: De Zuidwester
Cyclamenstraat 1
5644 KH Eindhoven
Aanmelding vooraf is noodzakelijk. Deze middag is uitsluitend bedoeld voor zelfstandige professionals!

Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 24 Oktober 2010 23:49
Hallo
Helaas kan ik op deze datum niet aanwezig zijn, mijn zoon is nl jarig.
Wel ben ik als moeder van een zoon met MCDD en werkzaam in de hulpverlening erg geinteresseerd in deze nieuwe methodiek.
Waar kan ik meer info vinden en tevens info krijgen over de opleiding die hierin wordt gegeven?
met vriendelijke groet
Anneke Rauwerda
Zorgbureau Aanbieder BV Geplaatst: maandag 25 Oktober 2010 11:24
ik ben ook door deze organisatie benaderd en heb morgen een informatiemiddagen aansluitend een gesprek.
Ben benieuwd naar deze behandelmethode en of mijn clienten danwel ik als begeleider hier iets mee kan
Geplaatst: woensdag 27 Oktober 2010 10:28
en hoe was het gisteren? :D
Pim Geplaatst: woensdag 27 Oktober 2010 13:01
De informatie was zowel bijzonder als hoopgevend.
Met slechts een beperkt aantal sessies weten zij voor mensen met een probleem in het integreren (samenvoegen tot een geheel) van informatie dit een forse zet in de goede richting te geven.
Daardoor zijn er verbluffende resultaten zichtbaar al binnen enkele weken.

Er wordt op dit moment veel wetenschappelijk onderzoek naar verricht om te zien hoe dit proces in zijn werk gaat en wat er precies gebeurt. De verschillende doelgroepen vertonen zoveel positieve veranderingen dat het bijna onwaarschijnlijk lijkt dat niemand anders dit eerder heeft aangepakt op grote schaal.

Er is ook een website sinds kort in de lucht ( http://vikisview.com ) en de bedenkers van deze methode zijn van plan voor de komende zomer te gaan proberen om cursussen te gaan opzetten zodat mensen in het land deze methode kunnen gaan gebruiken. Hoewel het onderzoek dus volop wetenschappelijk word uitgevoerd en er veel resultaat geboekt wordt zijn de mensen achter dit project nog heel erg zoekende naar een methode om onafhankelijk en 100% meetbare manier te vinden om de testresultaten te verifiëren. Ook financiering is nog een flinke uitdaging.

Hoewel ik zelf meestal erg sceptisch ben over nieuwe methoden van behandeling is dit volgens mij een hoopgevende nieuwe richting. De resultaten waren er in ieder geval wel naar.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Zorgbureau Aanbieder BV Geplaatst: donderdag 28 Oktober 2010 20:08
kan me bij de laatste opmerking erg goed aansluiten
Ook ik heb de nodige scpesis in dit soort zaken. voorgestelde lijkt te mooi om waar te zijn. Heb echter ook gesproken met een deelnemer welke na een beperkt aantal sessies een stuk rust/overzicht bij zichzelf heeft teruggevonden welke verbluffend te noemen is.

ikzelf loop, met diverse clienten, vaak vast binnen de reguliere zorg, welke ikzelf ook aanbied.
Overweeg zeker om enkele clienten in te sturen ,
Als het rusultaat geeft is het alleen maar erg fijn.
Voor mij is het wel een manier van begeleiding geven om me verder in te verdiepen.
Dominique Geplaatst: vrijdag 29 Oktober 2010 20:56
Ik en erg benieuwd naar de resultaten van de onderzoeken! En wanneer er meer informatie komt voor ons zzp-ers in de zorg. De site is erg beperkt
Nog. Ik wacht af!
Matthijs Geplaatst: zaterdag 30 Oktober 2010 18:12
Klinkt als een mooie methode. Als er nog eens iets wordt georganiseerd wat iets dichter bij is zal ik zeker proberen erbij te zijn. Lijkt me een methode die het investeren wel waard is, en ik ben ook wel toe aan een beetje bijspijkeren op methodiek vind ik zelf.
Gast Geplaatst: donderdag 27 Januari 2011 12:01
Recent in de mail gekregen:
(Mogelijk interessant voor mensen die hier zich nader in willen verdiepen)

Geachte collega,

Hierbij willen wij u graag informeren over het feit dat op donderdag 17 februari a.s. op het landelijk GGZ-Jeugd congres te Nieuwegein de
innovatieve hersentraining Viki's View gepresenteerd gaat worden. Viki's View slaat zeer goed bij kinderen en volwassenen met psychische klachten en laat verrassende resultaten zien op het gebied van de informatieverwerking en communicatie bij mensen met ASS.
Voor meer informatie kunt u (zeer binnenkort) terecht op onze website www.vikisview.com of een email sturen naar [email protected].
In september gaat het opleidingstraject voor collega's binnen de psychosociale hulpverlening van start.

De hersentraining is al op de markt gebracht voor kinderen en volwassenen met psychische klachten en voor mensen met ASS.
Er wordt nog onderzoek gedaan op het gebied van leerstoornissen, de desintegratiestoornis, NAH en mensen met een verstandelijke beperking.

Met vriendelijke groeten,

Paula Bartholomeus
Anke Nicolasen
Perry de Wagt
Mark Versteeg
Matthijs Geplaatst: vrijdag 28 Januari 2011 00:58
Voor het luttele bedrag van slechts € 899,- bij te wonen...

Dus daar gaat al het geld van de jeugdzorg heen...
Geplaatst: dinsdag 01 Februari 2011 23:04
En het is nog maar in een onderzoeksfase. Mijn idee eerst onderzoek en een bewezen methode met de mogelijkheid tot vergoedingen. Dan pas cliënten blij maken.
Jolanda
Vikis View Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 13:16
Beste Collega's

We hadden de informatie over het GGZ-Jeugd congres naar jullie gestuurd om jullie erover te informeren. Die dag is inderdaad georganiseerd voor GGZmanagers en ministeriemensen. We hebben er niet bij stil gestaan dat het over zou kunnen komen dat we jullie 900 euro uit de zak zouden willen kloppen.

We hebben praktijkgestuurd onderzoek gedaan en de effectmetingen worden gepresenteerd op dat congres. Er worden ook resultaten getoond van de groep mensen met ASS. Die zijn hoopgevend.

We brengen de hersentraining voor mensen met ASS op de markt voor 85 euro per sessie, kinderen 60 euro. Gemiddeld duurt het 5 sessie bij mensen met een wat hoger niveau die het snel oppikken (bvb mensen met syndroom van Asperger). Er zijn ook mensen die een wat tragere responstijd hebben, dan kan het langer duren voordat er goed effect komt. In die bedragen zit ook een gedeelte dat het onderzoek dat we doen bij de mensen met een verstandelijke beperking of desintegratiestoornis financiert.

Ik heb ons ingeschreven als lid van dit forum omdat we een goede relatie willen opbouwen met samenwerkingspartners door het hele land.
Want alleen met Viki's View ben je er nog niet. Er kan een verandering in gang gezet worden maar die moet nog wel worden ingekopt! Dus heel graag contact opnemen als jullie geinteresseerd zijn.

Ondergetekenden hebben onbetaald onderzoek verricht. We zijn hier niet rijk van geworden. Wel zijn we van plan de mooie ontwikkelingen die we zien weg te leren. Aan mensen binnen de psychosociale hulpverlening zoals jullie en aan orthopedagogen / psychologen binnen de eerstelijn.

Als we klaar zijn met schilderen en alle meubels op zijn plaats staan nodig ik jullie uit voor een gratis presentatie a la 17 februari. Met koffie en cake!

Paula Bartholomeus, namens Viki''s View
M.C.T Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 16:31
Voor de goede orde: Hoewel het hier om een interessante ontwikkeling gaat is hier sprake van therapie/behandeling.
Dit is een forum voor PGB-houders; therapie en behandeling mogen niet uit PGB worden betaald.
Pim Geplaatst: woensdag 02 Februari 2011 21:31
Beste mevrouw Wehkamp,

Terecht dat u deze opmerking plaatst. Het Viki's view verhaal is echter iets wat niet eindigt als de therapie is voltooid. Dan is het pas het moment om de begeleiding intensief op te pakken en de nieuwe inzichten en veranderende manier van handelen begeleid een goede plek te geven.
Terugval naar oude patronen ligt dan namelijk op de loer. Als deze therapie inderdaad het succes behaald zoals dat er nu uitziet is dat een doorbraak in de wetenschap.

Logischerwijs is dat niet om aan het team van Viki's view te beoordelen, maar het is zeker wel iets waar grondig naar gekeken word. Dat zij er enthousiast over zijn mag duidelijk zijn. Dat er andere mensen ook erg blij van worden is naar mijn inzichten en gezien de reacties hier ook vrij evident. Toch blijf ik de nodige voorzichtigheid betonen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mariëtte Geplaatst: zaterdag 02 April 2011 09:34
het 'viki's view 'boek is nu bestelbaar

{deleted by moderator: commerciële links zijn niet toegestaan}

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.