1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

bejegening door zorg verlener

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 02 Augustus 2008 03:08
sinds maart komt er bij me een maatschappelijk werker als pgb ondersteuner, een man
die me bijstaat bij instanties, brieven schrijven etc etc want
ik ben opgelicht oa door een tandarts,zodat we hard moeten vechten om begrip te krijgen bij de klachten kommissie tandartsen...

Wat me niet lekker zit is dit :
de man maakt zelf domme schrijf fouten, en weet alles beter, ook over pgb , politiek, etc etc

Nu schreef ik een brief waarin ik schreef : incassobureau...
staat die meneer naast me op mijn tafel te tikken en schreeuwt tegen me
"huh incassobureau bestaat niet...dit is een bureau en tikt op de tafel..

dan zoek ik op www.vandale.nl en daar staat
bij bureau
bu·reau (het; bureaus)
1 schrijftafel met laden om papieren op te bergen
2 politiebureau
3 kantoor dat de speciale zorg heeft voor de contacten met het publiek

M.a.w meneer De Zorgmanager, HBO Verpleegkundige en maatschappelijk werker die alles zo goed weet, weet niet eens dat buro ook een betekenis heeft als kantoor...

Dan zegt ie verder niks...hij bekent nooit fout..en dit gebeurd wel vaker..
Ik vind het naast me staan en op de tafel tikken en zeggen Dit IS EEN BURO erg onbeschoft in mijn eigen huis ....
Hij is 43 en ik ben 11 jaar ouder.

Wat zouden jullie doen....hem meteen ontslaan of ?

Ik zie er gewoon tegen op als hij komt, maar ik ben ook afhankelijk van zijn steun , en dat weet hij, moeilijke brieven schrijven naar instanties en
er achter aan gaan, wil lang niet iedereen als pgb ondersteuner.

Gaarne tips !
Geplaatst: zaterdag 02 Augustus 2008 08:04
Wat jij als zorg vraagt kan ik persoon ook helemaal geen zorg noemen!!!
als je hem als begeleider hebt aangenomen is dat voor je dagelijkse zorg:
van ondersteunen bij eten (koken) tot boodschappen doen. ob zorg is begeleiden in de dagelijkse dingen... Activerende begeleiding als dat de zorg is waar je hem voor vraagt, is dat JIJ gestimuleerd wordt om verder te komen in jou beperking. DWZ als je lichamelijk beperkt ben, dat je geholpen wordt in het zwembad te bewegen, een blokje om oefenen (als dat mogelijk is) of psychische hulp, over straatvrees heen komen, of assertiever worden. maar het staat in jou zorgaanvraag waar je deze zorg voor hebt gekregen.
En dat is never nooit om een claim tegen een tandarts in te dienen! als je bij het zorgkantoor zou klagen over deze man... gebeurt het volgende: jij raakt je pgb voor dit deel van de zorg kwijt!! want deze vorm van hulp is niet pgb zorg. een maatschappelijk medewerker is ook gewend om brieven te sturen voor steun. steun in vorm van fondsen aanschrijven of ergens anders misschien begrip voor jou situatie te vragen. maar het hoort bij zijn werk dat hij betrokken reactie,s van de zorgvrager krijgt en brieven schrijft met wenselijke vragen maar zijn taak is zeker niet een klacht tegen een tandarts in dienen. daar moet jezelf totaal iemand anders voor regelen. je vraagt een dienst van hem die niet hoort. praktisch niet en ook niet passend bij zijn werk. succes met alles, maar zelf de juiste verwachtingen hebben van de juiste mensen zowel tandarts als pgb hulp is nu al een hele stap! succes.
Geplaatst: zaterdag 02 Augustus 2008 20:25
Wat jij als zorg vraagt kan ik persoon ook helemaal geen zorg noemen!!!
als je hem als begeleider hebt aangenomen is dat voor je dagelijkse zorg:
---------------------------------------------------------------------------------

Niet zo snel oor-delen...
OB is ondersteunende begeleiding , een van de awbz functies.
Ob krijg je niet alleen voor de dagelijkse zorg.
Als ik niet een ondersteuner zou hebben bij alle administratie pgb,
foute brieven van instanties zorgkantoor, CIZ,etc etc was ik al lang gek geworden en moet ik naar een inrichting....
Je zou es moeten weten hoe instanties me behandelen soms en geen antwoord geven etc

ik heb een Zorg Zwaarte Pakket, (waarin oa OB ,TV, PV etc )en ik heb begrepen
dat ik ondersteuning zoals meegaan naar tandarts en instanties ,
brieven schrijven wel degelijk kan uit ZZP .


Ondersteunende begeleiding is een ruim begrip,
Ob en Activerende begeleiding wordt vanaf volgend jaar trouwens samen gevoegd,
vanaf 1 jan 2009 verdwijnt de grondslag psycho-sociale begeleiding.

Mij gaat het om de bejegening, deze man denkt dat ik zeker helemaal afhankelijk van hem ben...en alles kan maken ?
Ik denk dat ik maar es een stevig gesprek moet voeren met hem en
met hem stop.
Ik wil door deze zorgverlener ,die zeer goed betaald wordt, me niet langer schofferen in mijn eigen huis en me afhankelijk opstellen.

Ik vraag me af of er meer PGB houders zijn die in een afhankelijke situatie gekomen zijn van de pgb zorgverlener(s) en hoe
ga je daar mee om ??
Geplaatst: zaterdag 02 Augustus 2008 20:38
hallo Boeda,
nogmaals ik denk niet dat dit valt en hoort onder begeleiding.. maar goed,
dan rest nog zijn gedrag: ten eerste: de negatieve zijde van begeleiding is dat je soms iets moet aannemen. als we alles zelf wisten had je de begeleiding ook niet nodig. begeleiding is het meest efficiënt als je gedrag indirect kan ombuigen. dus situaties waar je als zorgvrager je onmachtig voelt dat je er zo over aan het denken wordt gezet dat je in feite zelf inziet en besluit een situatie anders te zien en aan te pakken. niets opdringen, forceren of frustrerend maar een doel stellen en handvaten krijgen om dit te behalen. maar een situatie anders aanpakken is niet altijd leuk of gemakkelijk. daarmee zeggend: begeleiding is niet altijd leuk of gezellig. maar met een pgb is het niet meer dan logisch dat er een match is tussen zorgvrager en zorgverlener..respect..overleg en de klant is koning. alleen als je een zorgaanbieder vraagt mag hij vanuit zijn rol(werk) zo de zorgvrager benaderen als zijn visie en persoonlijk is. daarom is er ook een match!! je kiest iemand uit die je inspireert, motiveert en waar de visie en handelswijze je aanstaat! dat is jou keuze. daarom moet je als zorgvrager ook bij machte zijn om met het pgb, je wensen en benadering helder te maken! het is jou privé leven en jij betaalt. daar hoef je geen negatief woord over te maken! je betaalt en wilt met respect en betrokken benaderd worden: graag of niet!!! zo niet dan heb je zelf een contract gesloten met de zorgaanbieder: freelancer.. die mag per direct weg. en met een tijdelijk contract is het lastiger en met een vast contract helemaal, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. tijdelijk contract zul je met respect en heldere uitleg dat jou vraag en zijn bejegening/visie niet meer matchen en dat je liever een ander wilt. hoe vriendelijker en betrokken er en eerlijker je dit zegt, des te meer kans dat hij rustig en fatsoenlijk vertrekt en mensen zoekt waar het beter mee wil samenwerken. het is jou openheid en begrip die hij in zijn functie moet kunnen begrijpen en respecteren. als hij het begrijpt kun je hem compenseren door 1 a 50 dagen door te betalen zonder nog te komen werken. zet zuinig in, en kijk hoe hij reageert.
Geplaatst: zaterdag 02 Augustus 2008 21:04
@sharedan
mischien weet je niet precies wat OB inhoudt bij volwassenen
omdat je alleen met kinderen werkt ?
--------------------------------------------------------------------
Ondersteunende Begeleiding is:

In de eerste plaats het compenseren van een beperkt of afwezig regelvermogen. Door een beperkt of afwezig regelvermogen hebben mensen geen regie over hun eigen leven

In de derde plaats kan het om praktische hulp gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen met een zintuiglijke handicap

Verdere voorwaarden

* iemand moet beperkingen hebben waardoor zo iemand sociale redzaamheidproblemen ervaart, zoals gebrek aan regie over het eigen leven, moeilijkheden met betrekking tot het plannen van activiteiten, moeilijkheden met betrekking tot het regelen van dagelijkse zaken, het nemen van besluiten, het structureren van de dag en/of het organiseren van deelname aan een normaal sociaal leven
----------------------------------------------------------------------------------

Bovenstaande staat op een site en gaat over pgb functies,
nou kan je natuurlijk nog lange discussies voeren wat wel en niet
tot OB hoort...
(Nou heb ik een ZZP en daar is nog niet zoveel info over te vinden,
omdat het ZZP nog maar sinds 1 juli 2007 bestaat )

maar nogmaals dit onderwerp ging me
over het in een afhankelijke positie terecht gekomen zijn van de Pgb houder...

Op een ander PGB forum las ik eens een verhaal van iemand van een vereniging van verstandelijke gehandicapten dat het voorkomt dat er misbruik gemaakt wordt van de situatie en er geld zo verdwijnt in de
zakken van de pgb zorgverleners ....
Taco Geplaatst: zaterdag 02 Augustus 2008 22:24
Hulp bij administratie is inderdaad een aparte tak van sport binnen de OB (die meestal gaat over vrijtijdsbesteding en zgn. adl-handelingen).
Volgens mij is de zorgverlener er ook btw-plichtig over.
Maar de keus waar je voor staat is lastig. Als ik het zo lees heeft jouw ondersteuner gewoon moeite met het type werk dat hij moet doen (of is hij als privé persoon ook zo qua gedrag..). Voor een ieder is het anders, maar ik zou absoluut niet kunnen werken met iemand die niet bij me past en zich irriteert, dan liever niemand ;) Maar dit moet je natuurlijk zelf afwegen.
Succes!
Geplaatst: zondag 03 Augustus 2008 00:50
hallo boeda, ik ben niet tegen iets of iemand hoor! ik hoop alleen dat je met het juiste advies en insteek verder komt. je helpen met je administratie mag best onder pgb vallen. maar je noemt: --ik ben opgelicht oa door een tandarts,zodat we hard moeten vechten om begrip te krijgen bij de klachten kommissie tandartsen... en dat is een grensgeval... met het pgb heb je het geluk of pech dat je er zelf bij bent, erg persoonlijk en ob is ruim in te zetten. via in natura hulp mogen ze heel veel dingen niet doen die niet bij het dagelijks werk horen, maar met pgb is het gelukkig wat soepel der en kun je de hulp inzetten zodat je er echt wat aan hebt! zolang je het geld krijgt en je kunt er mee uit de voeten is het jou keuze. maar als er problemen komen en je moet het zorgkantoor benaderen dan zal je toch uit moeten leggen wat er mis gaat. en dan denk ik, dat ze het niet oke vinden dat ob ook al juridische hulp inhoud! zo kunnen we begeleiding alle kanten optrekken: de tuin doen, oppassen, kinderfeestje, enz. de nieuwe gedachte die nu opkomt bij het indiceren van het pgb is wat strakker. zorg meer zorg laten zijn. zoals wat inderdaad bij kinderen gebeurt, individuele zwemles betalen. het pgb is niet bedoeld voor zwemles dat is een normale ouderplicht! en ter behoud van het pgb voor iedereen en voor wezenlijke zaken die niet onder een andere sector vallen is het geweldig het pgb. maar je hebt juridische hulp die voor bijstand niveau niets tot weinig kost.. dat lijkt me beter werken en meer aansluiten bij je probleem met de tandarts. ik zeg het niet omdat mijn mening belangrijk is, wel een tip om het zorgkantoor wel of niet te benaderen of het ciz..
Gast Geplaatst: maandag 04 Augustus 2008 01:28
sharedan

je rateld maar door achtermekaar , dat doe je vaak in al je berichten valt me op,
sorrie maar je moet beter lezen....
het gaat niet om juridische hulp....de man is geen jurist , alhoewel hij dat soms denkt...
hij is maatschappelijk werker. en ik besteed het PGB correct !
Lees eerst es goed op diverse sites wat onder OB verstaan word
oa op pgb.nl. svb.nl en andere fora.

Ik ga er verder ook niet met je in discussie, bovendien ik moet het toch zelf oplossen met deze 'hulp"verlener...

succes met je ( logeer ) bedrijf verder !

boedda ( heb inlog problemen)
Gast Geplaatst: maandag 04 Augustus 2008 01:31
Hulp bij administratie is inderdaad een aparte tak van sport binnen de OB

maar ik zou absoluut niet kunnen werken met iemand die niet bij me past en zich irriteert, dan liever niemand Wink

aan Taco,

jij snapt het..daar heb je helemaal gelijk in, als het niet klikt
kun je er beter een einde aan maken, maar dat valt soms niet mee.

deze man werkt sinds kort part-time in een tehuis voor junkies, daklozen en daarna komt hij bij mij en steeds op die dag heeft ie stress, en snel
ge-irriteerd...
Dus ik zal mijn beslissing deze week hem bekend maken...

PS ik ben ingelogd op deze site en toch verschijn mijn nickname niet maar gast.
Foutje in de programmering van deze site.
M.C.T Geplaatst: maandag 04 Augustus 2008 13:38
"hij is maatschappelijk werker."

Misschien was het in Uw geval een slecht idee om een maatschappelijk werker in dienst te nemen, gezien Uw bijdrage op dit punt van enkele maanden geleden. Wellicht iemand met HBO rechten of HBO psychologie?
Taco Geplaatst: dinsdag 05 Augustus 2008 19:06
Een maatschappelijk werker, hbo rechten of psycholoog... die zijn toch allemaal niet 'op hun plaats' gezien hun achtergrond? Of vergis ik me nou..

Je hebt 'de klik' en iemand met 'gezond verstand' en geduld nodig..!
Cailin Geplaatst: woensdag 06 Augustus 2008 14:49
Hoi Boedda,

Ik kan me voorstellen dat je, je niet wilt laten schofferen in je eigen huis, en het is ook niet nodig om iemand te schofferen. Ik zelf zou een stevig gesprek met deze persoon voeren en hem in dit geval er aan herinneren dat hij:

a) Gast is in jouw huis
b) De taken nog eens uiteen zetten en hele duideloijke afspraken maken. Indien deze niet nagekomen worden wordt het tijd om deze persoon de deur te wijzen.

Ik weet niet of je, de zorg verlener op een freelance of vast contract hebt, maar ontslaan is zeker een mogelijkheid. Het is overigens niet zo wat Sharedan beweerd dat je, je PGB kwijt raakt als je over iemand klaagt bij het zorgkantoor of SVB das volkomen flauwekul. Bij de SVB kun je wel eventueel mocht dit uit de hand lopen jurische steun krijgen mocht het uit de hand lopen.

Groetjes Tpol
Geplaatst: donderdag 07 Augustus 2008 22:38
@wehkamp

hij is geweest bij buro raadslieden,
maar ook zorgmanager en hbo verpleegkundige...en zelfs directeur....
( naar zijn zeggen...)

ik heb per 1 aug een einde gemaakt aan het contract :-)
Geplaatst: donderdag 07 Augustus 2008 22:42
aan taco


Een maatschappelijk werker, hbo rechten of psycholoog... die zijn toch allemaal niet 'op hun plaats' gezien hun achtergrond? Of vergis ik me nou..
----------------------------------------------------------------------------------------

Als pgb houder ben ik in pgb land de afgelopen 12 jaar al heel wat mensen tegengekomen met diverse achtergronden en beroepen.
En als je bijv als maatschappelijk werker of psycholoog geen baan kan krijgen ...dan bied je je toch aan als pgb begeleider 40 a 50 euro oid....
dat is meer dan een uitkering..:-)

Tja met oa pgb ondersteuning ben je vrij om iemand te kiezen..
hbo of universiteit of buurman of zus of opa of.....
Geplaatst: donderdag 07 Augustus 2008 22:46
aan Tpol

Het is overigens niet zo wat Sharedan beweerd dat je, je PGB kwijt raakt als je over iemand klaagt bij het zorgkantoor of SVB das volkomen flauwekul.

das idd flauwekul...bovendien doen wij niks verkeerd , Ob besteed ik goed.
Sharedan haar beweringen en oor-delen daar reageer ik niet meer op....:-)
dan kan ik wel aan de gang blijven,..... :-)

ik heb om diverse redenen , op vriendschappelijke toon een einde gemaakt aan het contract met wederzijdse instemming en begrip !
Taco Geplaatst: donderdag 07 Augustus 2008 23:16
Zeker kan je elke achtergrond treffen, maakt ook niet uit zolang het maar werkt.
Gefeliciteerd met je beslissing en succes met het vinden van een fijne opvolger!
Gast Geplaatst: vrijdag 08 Augustus 2008 08:22
boedha, ik heb het inmiddels 4 keer om me heen mee gemaakt. het staat ook in de regeling pgb budgetten 2008 (artikel 2.6.10 ) zolang je niet bij het zorgkantoor vermeld welke zorg er exact geleverd is, zullen ze gewoon betalen. maar met het indicatie besluit is er vast geen overleg geweest om tandartsen juridisch aan te schrijven...als je met deze situatie hulp in roept kunnen ze niets anders dan kenbaar maken dat jij het pgb verkeerd gebruikt. (wat vaak in deze situaties ook weer een redding is want zo kan je iemand ontslaan ook bij een vast contract want je hebt geen pgb geld meer)
ze reageren echt zo, ik heb contact met een gezin in de buurt die hiermee in tros opgelicht zijn geweest.
ik meld dit om deze persoon te helpen ZELF er iets mee te doen, deze maatschappelijk werken aan te spreken of zo nodig weg te krijgen want als je het zorgkantoor vraagt kom je niet verder. ze zullen ook bij de svb zeggen dat het een contract is tussen jou en de hulpverlener waar zei behalve bij afspraken die staan in je zorg overeenkomst niets kunnen. ik hoop dat ik zo wat duidelijk ben en niet negatief over kom (dat was niet de bedoeling integendeel)
Geplaatst: vrijdag 08 Augustus 2008 21:04
sharedan,

toch heb je ongelijk....
je moet es ophouden op dit forum om steeds de deskundige uit te hangen,
je weet helemaal niet mijn prive omstandigheden en
bovendien..je moet je eerst verdiepen wat OB is en ZZP voor volwassen.
Je leest ook helemaal niet mijn oproep goed, rateld maar door ,
wat vermeld ik nu in mijn laatste bericht over de maatschappelijk werker ?
LEZEN !!!

LEZEN en STUDEREN wat pgb-ob en zzp inhoudt !
informeren bij zorgkantoor, per saldo, svb etc etc

Is het voor jou een sport geworden om op ieder onderwerp te schrijven zowel bij pgb aanbieders als vragers ?
Je laatste bericht blinkt weer uit, zoals zovele berichten op dit forum, in snel achtermekaar onzin te schrijven...

OB is niet alleen de zorgbegeleiding aan kinderen zoals jullie doen op jullie boerderij,(logeer weekenden)
OB is ondersteuning in brede zin....en dat kan oa betekenen MEEGAAN naar instanties,
brieven schrijven en bellen...etc etc


einde discussie !
Sander Geplaatst: zaterdag 09 Augustus 2008 12:05
Wat jammer dat er zo op de persoon tegen Sharedan geschreven wordt.
Ik vind dat juist door haar posts het forum levendig blijft en ik steek aardig wat op van alles wat ze weet.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 09 Augustus 2008 13:39
"Het is overigens niet zo wat Sharedan beweerd dat je, je PGB kwijt raakt als je over iemand klaagt bij het zorgkantoor of SVB das volkomen flauwekul.""


Het zorgkantoor zal alleen reageren als de (ex)-hulpverlener zeer aannemelijk maakt dat de PGB houder fraudeert met AWBZ-geld.
Toezicht en controle op de besteding valt namelijk onder de verantwoording van het zorgkantoor. Overigens de hulpverlener was dan wel in principe medeplichtig, dus die heeft dan ook een probleem.( heling bijv.)

Al het andere valt binnen de verhouding werkgever-werknemer.
Juridisch gezien zijn dat de betrokkenen bij een conflict.
Wanneer het in die verhouding mis gaat, worden belastingdienst en UWV betrokkenen voor zowel de werkgever als de werknemer.
Geplaatst: zondag 10 Augustus 2008 11:31
Beste Boedda en anderen,

Misschien niet helemaal in reaktie op het onderwerp, maar toch.
Door schade en schande heb ik geleerd dat je als je een handicap of chronische ziekte hebt je een rechtsbijstandsverzekering nodig hebt.
Zowel voor advies als voor juridische-bijstand. Het voorkomt geen problemen maar maakt het oplossen wel een stuk makkelijker.
De sociale-wetgeving is zo ingewikkelt dat je er zelf niet meer uitkomt en de uitvoerende instanties het vaak ook niet weten en maar wat doen.

Groetjes en veel sucses,
Jolanda
Cailin Geplaatst: zondag 10 Augustus 2008 12:27

Wat jammer dat er zo op de persoon tegen Sharedan geschreven wordt.
Ik vind dat juist door haar posts het forum levendig blijft en ik steek aardig wat op van alles wat ze weet.



Sharendan houd het forium zeker levendig en wat mij betreft wordt er niets op de persoon gespeeld, ik irriteer mij er enkel wel aan als er bewust of onbewust verkeerde informatie wordt gegeven. Dat draagt gewoon niet bij. Als je schrijft wie het ook is, zorg dan op zijn minst dat je een post goed leest en met juiste informatie reageerd, in dit geval deed Sharedan dit niet
Cailin Geplaatst: zondag 10 Augustus 2008 12:31

Boedda
k heb om diverse redenen , op vriendschappelijke toon een einde gemaakt aan het contract met wederzijdse instemming en begrip !



Hoi Boedda,
Fijn om te horen dat je het goed hebt kunnen oplossen met deze zorgverlener :-)
Anne Geplaatst: zondag 24 Augustus 2008 00:31
Hoi Boedda,

Ik lees dat je het inmiddels al hebt opgelost met deze "zorgverlener"". Heb je dan nu wel een nieuwe zorgverlener gevonden die je bij deze regelzaken kan helpen?

Verder wil ik bevestigen dat wat sharedan beweert idd niet klopt, ik geef precies dezelfde soort hulp aan één cliënte van mij die in allerlei ellendige beroepszaken en regeltoestanden verwikkeld is en dit zelf niet meer kan bolwerken. Naast het gewoon helpen met openen van post en het schrijven van brieven, omdat zij dat zelf door handicap niet meer kan. Dit valt gewoon onder de indicatie OB en zij heeft dit zelfs toegekend gekregen op grond van bovengenoemde zaken CIZ is volledig op de hoogte van de invulling van deze zorgbehoefte.

Ik vind het knap dat je het gesprek aangegaan bent met deze zorgverlener en dat je de beslissing hebt genomen je niet meer zo te laten schofferen in je eigen huis! Ik hoop dat je iemand hebt gevonden of vindt waar het goed mee klikt!
Geplaatst: maandag 25 Augustus 2008 09:12
Zonne schreef :
"Dit valt gewoon onder de indicatie OB en zij heeft dit zelfs toegekend gekregen op grond van bovengenoemde zaken CIZ is volledig op de hoogte van de invulling van deze zorgbehoefte."
------------------------------------------------------------------------------------
aan Zonne,
dank voor je reactie,

enkele maanden geleden waren bij me thuis indicatie stellers van het CIZ en die zijn ook volledig op de hoogte gebracht van mijn problemen oa ondersteuning bij schrijven, bellen naar instanties etc etc
Dat valt onder de indicatie OB.

Wanneer iemand het dan hier op het forum heeft over fraude, terugbetalen of zelfs verlies van je PGB etc
dan weet diegene gewoon niet wat PGB-OB inhoudt.

Ik vind het irritant en gevaarlijk als mensen zich op dit forum voordoen als PGB deskundigen maar ondertussen verkeerde info geven.
Nieuwelingen in het complexe PGB-land worden zo op het verkeerde been gezet !

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.